Zápis z jednání Komise pro etiku ze dne 17. září 2008

Nová podání: 

 

*Květoslava Šamajová - stížnost na to, že volní novináři nemají tabulkové honoráře - obdržela od měsíčníku rush Travel za článek pouze 400.- korun. Další podání p. K. Šamajové na PRAGUEOUT. CZ, opět jde o honoráře - KPE podnět nepřísluší. Bude postoupeno SNČR k dalšímu projednání.

*Stížnost na časopis Týden (autor Miroslav Motejlek) - stěžuje si J a T Banka, a.s. Časopis podle stěžovatele uveřejnil nepravdivé informace a ani po dvou výzvách je neopravil - nutno vyžádat stanovisko druhé strany. Zodpovídá Osvaldová.

*Stížnost na neetické chování novináře Františka Rybeše z Horáckých novin. O stěžovateli píše urážlivě, byl požádán o omluvu, odpověď tiskem vyšla, ale byla jen částečná a podle stěžovatele opět urážlivá. Nutno prověřit. Materiál převzal kolega Bílek.

* Stížnost na redaktora J. F. Potužníka - pořad ČT "Dotace na čističky odpadních vod". Stěžuje si VEOLIA VODA ČESKÁ REPUBLIKA a.s. - reportáž údajně uváděla nepravdivá tvrzení a byla koncipována záměrně tak, aby poškodila dobrou pověst společnosti. Nutno požádat o stanovisko druhou stranu sporu. Zodpovídá Osvaldová.

*Stížnost gen. Štefky na neetické chování redaktora MFD Jana Gazdíka. Podle stěžovatele jsou články J. Gazdíka lživé, manipuluje s fakty, jsou osobně zabarvené. Přiloženy informace s komentářem, kde stěžovatel upozorňuje na nepravdy. Redakce byla požádána o vyjádření dne 4. července 2008, odpověď nepřišla. Materiál převzal kolega Jůn.

*Stejně nepřišla odpověď na stížnost Etické komise psychologů na články Ivany Svobodové v MF DNES (3.11. 2007, stížnost byla ale odeslána 28. 4. 2008). Podepsaní se mimo jiné táží, zda je přednější zájem, mentální hygiena a kvalita života těžce postižených dětí, nebo jakákoli senzace, spojená ještě s pochybnou chloubou, že se zdařilo získat informace ze soudního spisu. Upozorňují, že takovou novinářskou aktivitou znalci ztratí důvěru v to, že jejich nálezy slouží veřejnosti. I když stanovisko redakce nepřišlo, KPE využívá svého práva a konstatuje, že jakékoli materiály v médiích, které poškozují mentální hygienu nebo kvalitu života dětí, včetně dětí postižených, jsou neetické.

* Komise nedostala také odpověď na stížnost Nemocnice Břeclav na TV NOVA, - novinář Josef Svoboda se vydával za vnuka pacienta a fotografoval ho mobilním telefonem. KPE opět využívá svého práva a konstatuje, že byť šlo o soudní případ, o kterém média mají právo informovat, jednání redaktora bylo za hranicí novinářské etiky.

* Causa Tlustý. Přítomní členové KPE dlouze diskutovali o mediálním pokrytí tohoto případu. Domnívají se, že šlo o silný veřejný zájem, nicméně je sporné, když se média zapojují do řízené provokace. Novináři tak opouštějí pozici nezaujatého pozorovatele, která jim přísluší. Pro detailní posouzení celé věci by bylo ovšem dobré vidět celý nesestříhaný materiál TV NOVA.



* Stížnost divadla Ta fantastika a dalších na zkreslené informování veřejnoprávní televize. Ve zpravodajství nebyl dán prostor druhé straně a informace byly manipulovány názorem redakce. Ředitel zpravodajství byl požádán o stanovisko. Stanovisko nepřišlo, nicméně Ta fantastika dostala možnost v TV promluvit. Divadlo bude dotázáno, zda prostor pro jejich vyjádření byl dostatečný. Zodpovídá Osvaldová.

Nedořešená podání:


*Stížnost místostarosty města Kyjov na reportáž TV NOVA (Občanské judo, název Ty, ty, ty ze dne 30. 3. 2008). Místostarosta si stěžoval přímo TV NOVA, odpověď nepřišla. Žádal o zveřejnění celého jednání. Komise oslovila redakci NOVA, kolega Kruml požádal o vyjádření R. Johna. Zatím bez odezvy. Místostarosta nabídl svůj záznam, nicméně ve zhoršené kvalitě. Kolega Kruml přislíbil, že příslušný materiál opatří, a komise poté, co se s ním seznámí, zaujme stanovisko. Úkol trvá.


*Stížnost Zdeňky Hajné na nepravdy v článku Starosti v růžovém salonku, autorka Denisa Hanusková, Týden, vyšlo 5. 11. 2007. Stížnost se komisi dostala pozdě. Redakce Týdne byla požádána o vyjádření. Denisa Hanusková již v redakci nepracuje. Přišlo velmi korektní vyjádření redaktora M. Koreckého, které bylo přeposláno stěžovatelům.


*Stížnost Ing. V. Ženíška na články v MFD - Plzeň k záměru zastavění plochy na Anglickém nábřeží. Komise se domnívá, že stížnost se netýká etických problémů, nicméně se dotázala dopisem redakce MFD Plzeň na jejich reakci. Odpověděl kolega Polívka. Dle názoru komise opravdu nejde o problém žurnalistický, ale spíše urbanistický, a o diskusi v rámci regionu. Stěžovatel bude v tomto duchu vyrozuměn. Zodpovídá Osvaldová.


*Stížnost na články Radima Vaculíka a Patrika Biskupa z deníku Právo. Policista jmenovaný v článcích si stěžuje, že nebyla zachována presumpce neviny a články obsahovaly nepravdy. Redakce Práva byla požádána o stanovisko. Zatím neodpověděla. Převzal kolega Lipold. 


*KPE se obrátila na Českou televizi na základě podání JUDr. J. Kunáška na materiál Marka Pokorného. Komise před rozhodnutím čeká na odpověď druhé strany. Stále ještě nepřišla. Případ byl několikrát urgován u Mgr. Fridricha, zatím bez odezvy. Úkol trvá. JUDr. Kunášek informoval komisi, že má další podklady. Zmíněné podklady zatím však neposlal. Bude vyžádáno stanovisko, tentokrát z redakce publicistiky. Zodpovídá Osvaldová.


* Podání Evy Hejzlarové, koordinátorky projektu Vyrovnávání šancí žen a mužů v rozhodovacích pozicích a politice. Jde o stížnost, že ČT ve zpravodajství povrchně informovala o Úřadu pro mezinárodně právní ochranu dětí a že zkreslovala či zatajovala informace o členech K 213, kterým poskytovala prostor k agresivním výrokům na adresu nevládních ženských organizací. Materiál převzala kolegyně Bystrovová. Dodá stanovisko, které bude stěžovatelce sděleno. Úkol trvá.


* Stížnost na článek Starostův spor vede obec do náruče exekutora, uveřejněný v časopise Týden na severu 30.10.2007. Ke stížnosti byl přidán rozklad, který má komise k dispozici a který byl zaslán redakci k vyjádření. Odpověď zatím nepřišla. Úkol trvá.
 Zapsala B. Osvaldová
PAGE  
1

